Blik op Vrijheid / Educatie

Teun Jordaan is een jongen van zeven als in 1940 de Duitsers Nederland binnenvallen. Hij woont in Rhenen op de Grebbeberg. De gehele bevolking van Rhenen wordt met kolenschepen over de Rijn geëvacueerd. Die indrukken, maar ook de terugkomst in de verwoeste stad en het onderduiken later in de oorlog, hebben in zijn leven sporen nagelaten.

In 2015 steekt de dan 16 jarige Abdel Tarakji met vrienden de Middellandse Zee over om in Europa veiligheid en vrijheid te zoeken. Abdel sluit zich aan bij de grote vluchtelingenstroom en vertrekt alleen, zonder zijn ouders en zusjes, naar Europa. Hij haalt in de film herinneringen op aan de tocht vanuit Turkije naar Nederland en aan hoe hij in het Nederlandse opvangsysteem zijn enige bekende en vriend kwijtraakte.

Met het educatieve programma van ’Blik op Vrijheid’ leven leerlingen mee met de verhalen van deze hoofdpersonen. Hoe voelt het om als kleine jongen je stad verwoest aan te treffen en onder te moeten duiken in een andere stad? En wat doet het met je als je je in een nieuw land moet melden bij de politie als vluchteling? Met deze en vele andere vragen gaan leerlingen aan de slag na het zien van de 6 filmportretten van Teun Jordaan (1940), Otto Szauer (1956), Benito Sanchez en Coty Salazar (1976), Ziba Nilian (1994), Abdel Tarakji (2012) en Sham Hassan (2016). De kijkwijzer en bijbehorende vragen staan beschreven in het eerste deel van de educatieve handleiding.
Daarnaast beslaan de filmportretten een stukje politieke historie, vluchtgeschiedenis en opvang van vluchtelingen door de Nederlandse samenleving in de afgelopen 80 jaar. Otto Szauer vertelt over zijn bijdrage aan de demonstraties van studenten in Boedapest in 1956 ten tijden van de Koude Oorlog. Benito Sanchez en Coty Salazar leefden onder de dictatuur van Pinochet begin jaren ’70 en werden verbannen uit hun land.

In het tweede en het derde deel van het educatieve programma worden werkvormen beschreven die op de thema’s vrijheid en vluchtelingen ingaan. Wat is het verschil tussen democratie en dictatuur? Hoe denk je zelf over vrijheid van meningsuiting en wat is er nodig om vrijheid te maken? Onderwerpen die onder andere aan bod komen zijn democratie, dictatuur, polarisatie, opvang van vluchtelingen, vergroten en regelen van vrijheid.

Stichting Vredeseducatie maakte voor ’Blik op Vrijheid’ een handleiding voor docenten.
De filmportretten kunnen als lesmateriaal worden ingezet op

• basisscholen in groep 7 en 8;
• middelbare scholen tijdens lessen burgerschap, geschiedenis, maatschappijleer en filosofie;
• MBO’s en jongerenwerk.

De docentenhandleiding is hier als PDF te downloaden en de films staan hier in een vimeo album. Wij horen graag wat de ervaring was van het gebruik van de ’Blik op Vrijheid' in de klas. Docenten en leerlingen kunnen hun feedback per email naar contact@stichtingzora.org opsturen.

Filmserie - Foto-expositie